El Museu Frederic Marès es troba al centre de la ciutat de Barcelona, a la Plaça de Sant Iu, 5. Allotja la col·lecció donada a la ciutat per l'escultor Frederic Marès (Portbou 1893 - Barcelona 1991).
Història
La idea del museu va néixer el 1944 quan Marès va realitzar una exposició de gran part de la seva col·lecció a la seu de l'actual Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.
La mostra incloïa diversos objectes com alguns llibres incunables o
mostres d'escultures medievals. Marès va prometre llavors donar la seva
col·lecció a la ciutat. En aquell moment, Frederic Marès tenia
cinquanta-un anys. El 1946 es va inaugurar la primera seu del museu,
instal·lat en un primer pis d'un edifici del carrer Comtes de Barcelona.
El museu va ser inaugurat de forma oficial el 1948, inicialment
constava només de quatre sales i estava situat en una part de l'antic Palau Reial
dels comtes de Barcelona, al cor del Barri Gòtic. Marès no va abandonar
mai la seva passió pel col·leccionisme i l'edifici s'amplià amb noves
sales fins al 1970, any en què el museu adquireix el seu volum actual.
A partir del moment en què el Museu ja no es pot engrandir més per
manca d'espai, Marès inicia una política que podríem anomenar descentralitzadora. Fa donacions a altres museus o bé en crea de nous. Entre les donacions, cal considerar les que fa al Museu de l'Empordà de Figueres, el Museu d'Història de Sabadell i el Museo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid. I, quant a la creació de nous centres museogràfics, s'ha d'esmentar el Museu Frederic Marès de Montblanc, el Museu d'Arenys de Mar i el Museu del Llibre Frederic Marès, a la Biblioteca de Catalunya de Barcelona.
El 1997, s'elaborà des del mateix Museu un projecte museogràfic per
adequar-lo a les necessitats del segle XXI. Les obres de la primera fase
de remodelatge, que afectaren la planta baixa destinada a l'escultura i
comportaren l'obertura d'una sala d'exposicions temporals fins
aleshores inexistent, s'inauguraren l'abril del 1999. Durant la segona
fase, finalitzada el 2001, es va remodelar la sala d'escultura en pedra
situada a la planta soterrània. En la tercera fase d'aquest projecte
museogràfic finalitzat l'any 2011, es remodelà la planta primera tot
completant la presentació de les col·leccions d'escultura i els
principals elements arquitectònics de connexió entre les diferents
plantes del Museu.
Edifici
L'Ajuntament de Barcelona,
recollint la voluntat de Marès, acordà crear el Museu i emplaçar-lo al
Barri Gòtic. El 1946 se n'obria la primera sala i el 1948 s'inaugurava
el centre oficialment. El Museu es disposà aprofitant una sèrie
d'edificis que ocupaven una part dels espais del que havia estat el Palau Reial Major, seu dels comtes de Barcelona i reis de la corona catalanoaragonesa
a l'època medieval. La restauració en clau medieval d'algunes de les
dependències del nou centre museogràfic, coincidint amb les campanyes de
rehabilitació del Barri Gòtic, dotaren les col·leccions d'un entorn
particular. Actualment s'accedeix al Museu pel pati, el jardí de
l'esmentat Palau Reial Major, des de la plaça de Sant Iu, al costat de
la catedral.
Un cop obert el Museu, Frederic Marès no abandona la passió per
col·leccionar i continua adquirint peces que li permeten augmentar i
arrodonir col·leccions ja exposades, o bé iniciar-ne de noves. Aquest
fet, juntament amb les donacions de particulars o d'institucions
públiques o privades, obliga a dur a terme diverses ampliacions de
l'edifici. A les acaballes del 1948 va tenir lloc la inauguració oficial
de quatre sales que ocupaven el primer edifici, al qual s'entrava pel
carrer dels Comtes de Barcelona. Les obres d'ampliació i condicionament
van continuar fins al 1970, any en què el Museu adquireix el volum
arquitectònic actual.Durant les obres d'ampliació del museu es va recuperar part de la Muralla de Barcelona, en concret la Torre Diana.
El Verger
El verger del Palau Reial Major dels comtes de Barcelona és un pati ple de tarongers, envoltat de porxos, que durant el bon temps es converteix en un espai especialment agradable. Al bell mig hi raja un brollador, on el dia de Corpus se celebra la tradicional festa de "L'ou com balla".
La instal·lació d'un servei de Wi-Fi (tecnologia sense fils) dóna als
ciutadans accés a Internet de forma gratuïta. Durant el bon temps s'hi
ofereix també el servei del Cafè d'estiu.
Col·lecció
Escultura
Frederic Marès va convertir l'escultura en alguna cosa més que la
seva vocació artística. Al llarg de la seva vida va reunir un extensa
col·lecció d'escultures, composta per obres que van des de l'època
antiga fins a finals del segle XIX, en la que predomina la talla policromada.
En l'actualitat la col·lecció escultòrica es troba dividida en set àmbits museístics repartits entre les plantes baixa, primera i soterrània del Museu: Món antic (segles V aC-IV dC); Romànic (segles XI-XIII); Gòtic (segles XIII-XIV); Gótic (segle XV); Renaixement (segle XVI); Barroc (segles XVII-XVIII) i Segle XIX. Catalunya. La secció d'escultura es complementa amb altres col·leccions: pintura, teixit i indumentària, orfebreria i moble.
En l'actualitat la col·lecció escultòrica es troba dividida en set àmbits museístics repartits entre les plantes baixa, primera i soterrània del Museu: Món antic (segles V aC-IV dC); Romànic (segles XI-XIII); Gòtic (segles XIII-XIV); Gótic (segle XV); Renaixement (segle XVI); Barroc (segles XVII-XVIII) i Segle XIX. Catalunya. La secció d'escultura es complementa amb altres col·leccions: pintura, teixit i indumentària, orfebreria i moble.
Món antic (segles V aC-IV dC)
La primera sala del museu està dedicada al món antic. Es poden veure diferents treballs escultòrics: retrats, torsos, escultures de cos sencer i un grup format per dues figures femenines o nimfes, així com el frontal d'un sarcòfag romà tarda, conegut amb el nom de Sarcòfag de Layos. Una sèrie de col·leccions diverses ens permeten apropar-nos a les cultures de la Mediterrània entre el segle V aC i el IV dC: exvots ibèrics de bronze,
terracotes hel·lenístiques i romanes, lluernes o llànties d'oli,
figuretes de divinitats i objectes d'ús domèstic de bronze i fragments
d'aplics d'os
decorats. Finalment, en el mateix àmbit s'exposen peces que
cronològicament no corresponen a l'antiguitat, es tracta de rèpliques
d'obres conegudes i models fets a l'estil clàssic, que seguint la
tradició dels col·leccionistes privats des del Renaixement, s'exposen conjuntament amb les obres antigues.
Romànic (segles XI-XII)
L'art romànic
s'exposa de les sales 2 a la 5 i és present tant en obres de talla com
en treballs de pedra. La producció més coneguda i abundant dels tallers
romànics és la imatgeria en fusta policromada, que se centra en dos
temes iconogràfics: les marededéus i els crucifixs. De les primeres, la
major part són obres de tallers locals i en destaquen un nodrit grup de
catalanes. Dels crucifixs, es mostren obres procedents de Catalunya i Castella,
de dimensions i funcions diverses. Dins l'escultura en pedra, pren
importància l'escultura monumental vinculada a l'arquitectura, que en
gran part s'exposa a la sala 12. L'obra més rellevant és el relleu de marbre Aparició de Jesús als seus deixebles al mar, obra cabdal del Mestre de Cabestany procedent de la portalada del monestir de Sant Pere de Rodes (Girona).
Gòtic (segles XIII-XIV)
La primera etapa del gòtic s'exhibeix de les sales 6 a la 13. L'escultura en talla millor representada al Museu és la vinculada a Castella i Lleó i La Rioja-Navarra, sobretot amb Marededéus
que estilísticament mostren encara un caràcter retardari.
Progressivament es van introduint fórmules gòtiques que s'aprecien en la
manera de representar d'una manera més humanitzada, les marededéus, els
crucifix i els calvaris. El museu conserva obres d'escultors catalans
com Aloi de Montbrai, Jaume Cascalls o Pere Moragues. D'aquest mateix període destaquen dues tipologies escultòriques presents a la col·lecció: les marededéus d'alabastre i els retaules de pedra.
Gòtic (segle XV)
Les obres gòtiques del segle XV
es concentren a les sales 14, 15 i 17. Del panorama artístic hispànic
d'aquest moment s'exhibeixen escultures hispanoflamenques, l'estil propi
arrelat a Castella a partir de la influència directa de l'art flamenc. Destaca també el nombrós grup d'escultures atribuïdes a Alejo de Vahía, mestre forà afincat a la Península, i al seu taller.
Els temes iconogràfics s'amplien amb imatges de culte isolades o que formaven part de retaules, a grups escultòrics, -com les pietats o les Santes Generacions-,
i a bustos reliquiaris, la cronologia dels quals sobrepassa la
pròpiament gòtica. Completen aquest àmbit un conjunt d'obres adscrites a
les escoles estrangeres, com els relleus d'alabastre anglesos, o les
obres importades d'Alemanya o els Països Baixos.
Renaixement (segle XVI)
L'escultura renaixentista,
el període artístic més ben representat de la col·lecció, s'exposa des
de la sala 18 a la 24. A banda d'unes primeres obres que es podrien
definir com a goticorenaixentistes, s'exposen obres amb una nova
estètica que arriba a la Península a través d'artistes italians o
mestres espanyols formats a Itàlia, o obres importades d'aquell país. El
Museu compta amb una bona representació dels principals centres
hispànics del segle XVI i dels artistes més destacats: Burgos (Felipe Vigarny), Palència (Juan de Valmaseda, Manuel Álvarez), Lleó, Valladolid (Alonso Berruguete, Juan de Juni, Francisco Giralte, cercle de Gaspar Becerra, Esteban Jordán, Francisco Rincón), Toro (Juan de Montejo), La Rioja (Arnao de Brussel·les, Andrés de Araoz)i Navarra (Cercle de Juan de Beauves, cercle de Juan de Anchieta).
Barroc (segles XVII-XVIII)
L'escultura barroca del museu es concentra de la sala 25 a la 27. A l'inici del segle XVII l'escultura hispànica, i en particular els centres artístics de Castella i Lleó, evolucionen a partir de les propostes manieristes i romanistes cap al realisme barroc. A Valladolid, hi destaca un artista excepcional: Gregorio Fernández i a Toro dos escultors de gran nivell: Sebastián Ducete i Esteban de Rueda. Del nord peninsular s'exposa obra de Luis Fernández de la Vega (Astúries), Lope de Larrea (Àlaba) i Juan Vazcardo (Navarra). Andalusia ofereix un conjunt d'obres de gran qualitat, de les quals sobresurten les de Pedro de Mena,
un dels escultors més prestigiosos a Espanya i Amèrica. El barroc del
segle XVIII troba al llarg de la costa mediterrànea els centres de
producció més actius, com Múrcia (Francisco Salzillo), Alacant i Catalunya.
Segle XIX. Catalunya
Frederic Marès,
a l'hora de construir les col·leccions d'escultura vuitcenstista, se
cenyí fonamentalment a Catalunya. A la sala 28 s'exposen, a mig camí
entre els segles XVIII i XIX, imatges religioses de l'escultor i popular
pessebrista Ramon Amadeu, juntament amb figures de pessebre napolitanes i catalanes. El neoclassicisme està ben representat amb obres dels escultors Damià Campeny i Antoni Solà. De mitjan segle XIX, s'exhibeixen models de terracota d'escultures públiques i monumentals, obra dels germans Venanci i Agapit Vallmitjana. Completa aquest àmbit una selecció de medallles commemoratives, fonamentalment franceses i catalanes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada